Via Carpatia wpisana na listę głównych szlaków komunikacyjnych Unii Europejskiej

Via Carpatia wpisana na listę głównych szlaków komunikacyjnych Unii Europejskiej

Ministerstwo Infrastruktury poinformowało o wpisaniu szlaku Via Carpatia do sieci bazowej TEN-T (Transeuropejska Sieć Transportowa) Unii Europejskiej.

W praktyce oznacza to gwarancję współfinansowania całej drogi szybkiego ruchu z Litwy do Grecji (w tym ekspresowej S19) ze środków unijnych. Transeuropejska Sieć Transportowa to instrument koordynacji inwestycji infrastrukturalnych w Unii. Przełomowa decyzja zapadła na spotkaniu ministrów transportu państw członkowskich UE, a następnie potwierdzona przez Komisję Europejską.

– To wielki dzień dla Podkarpacia i dla Polski Wschodniej – mówił podczas konferencji prasowej europoseł Prawa i Sprawiedliwości Tomasz Poręba.

– Walczyliśmy o to w Brukseli od lat. Dziś spełniły się marzenia. Jeszcze kilka lat temu, ani w Parlamencie Europejskim, ani w Unii Europejskiej niemal nikt nie kojarzył nazwy Via Carpatia. Dzisiaj ta droga nie tylko się buduje, ale będzie również współfinansowana ze środków europejskich w kolejnych latach na całej długości. A to oznacza, że na pewno powstanie. To wielki dzień dla Polski Wschodniej i dla Podkarpacia, ale też dla całej Unii, bo to zwiększa bezpieczeństwo naszego regionu i przełoży się na inwestycje – dodał europoseł Poręba, autor przyjętego przez Parlament Europejski raportu w sprawie transportu w Europie Środkowo-Wschodniej, w którym Via Carpatia po raz pierwszy została wskazana jako priorytetowa inwestycja Unii.

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk mówił w Brukseli, że starania o wpisanie Via Carpatii do sieci TEN-T zostały podjęte na przełomie 2015 i 2016 roku.

– Nas interesuje Via Carpatia jako droga łącząca państwa Trójmorza. Taki był cel i zamysł śp. profesora Lecha Kaczyńskiego, który w 2006 r. doprowadził do podpisania porozumienia na rzecz realizacji Via Carpatii. Kiedy rząd PiS ustąpił w 2007 roku, idea Via Carpatii przez wówczas rządzących została całkowicie zarzucona, zapomniana, nic się w tej sprawie nie działo. Podjęliśmy na powrót ten wysiłek na przełomie 2015 i 2016 roku. Z dobrym skutkiem dla całej Europy, ale także i dla Ukrainy” – podkreślił minister.

Trasa Via Carpatii

Andrzej Adamczyk zaznaczył, że decyzja Rady UE i Komisji Europejskiej przyspieszy budowę Via Carpatii w innych krajach, przez które ma przebiegać, w tym na Słowacji. – Mamy gwarancję, że ten szlak będzie zorganizowany. Za tą decyzją pójdą środki (…), ale też ta decyzja powoduje, że państwa są zobowiązane do budowy tej drogi – podsumował minister infrastruktury. Obecnie w Polsce gotowy jest już odcinek Rzeszów-Lublin oraz kilka krótszych odcinków na Lubelszczyźnie i na Podlasiu. Na Słowacji Via Carpatia istnieje między Preszovem a granicą z Węgrami (to ok. 50 ze 150 km planowanej trasy, na Węgrzech wybudowano już cały 240-kilometrowy szlak. W Rumunii gotowych jest na razie 80 z 460 kilometrów, w Bułgarii 150 ze 380 km, a w Grecji gotowa jest już w zasadzie cała trasa od granicy z Bułgarią do Salonik. Z kolei na Litwie do całej 245-kilometrowej trasy brakuje 60-kilometrowego odcinka przy granicy z Polską.